تاریخچه شرکت الکسا
سرویسی که ما امروز به اسم الکسا یا الکسا رنکینک میشناسیم توسط شرکت الکسا اینترنت عرضه میشود. این شرکت در سال ۱۹۹۶ با هدف ارزیابی و سنجش ترافیک اطلاعات در فضای وب و آرشیو کردن صفحات وب تشکیل شد.
آمازون شرکت الکسا اینترنت را سه سال بعد در سال ۱۹۹۹ خریداری کرد و تاکنون، مالکیت شرکت الکسا اینترنت و طبیعتاً سرویس رتبه بندی الکسا را در اختیار داشته است.
اگر با سایت و رتبه الکسا آشنایی ندارید پیشنهاد میکنیم ابتدا به http://www.alexa.com سر بزنید و آدرس یک سایت را در آن تایپ کنید تا بتوانید رتبه سایت در الکسا را ببینید و سپس به مطالعهی مقاله ادامه دهید.
عدد کوچکتر به معنای رتبهی بهتر است و همانطور که میتوانید حدس بزنید رتبهی سایتهای گوگل و فیسبوک
تک رقمی است.
رتبه الکسا چه چیزی را نشان میدهد؟
الکسا در سایت خود اعلام کرده که رتبه وبسایتها را بر اساس
تعداد بازدیدکنندگان
و
متوسط تعداد صفحاتی که هر نفر در سایت بازدید کرده
محاسبه میکند.
البته در گزارش الکسا پارامترهای دیگری
مانند نرخ بانس و متوسط مدت زمان حضور کاربران در سایت هم ارائه میشود،
اما این پارامترها در محاسبهی رتبه سایتها مورد استفاده قرار نمیگیرند.
برای کاهش رتبه الکسا چه تکنیکهایی وجود دارد؟
کاهش رتبه سایت در الکسا در سه حالت ممکن است برای شما مهم باشد:
- اینکه در مقایسه با رقبا ادعا کنید مخاطب بیشتری دارید (حداقل عامهی مردم را قانع میکند)
- اینکه در برخورد اول وقتی کسی با سایت شما آشنا میشود، آن را معتبرتر فرض کند (البته دیر یا زود، برداشت واقعیتری پیدا خواهد کرد)
- اینکه بخواهید در سایت خود فضای تبلیغاتی در نظر بگیرید و به دیگران بفروشید (که یکی از مهمترین معیارها، رنک الکسا خواهد بود)
احتمالاً میدانید که کسب و کارهای متعددی
در ایران وجود دارند که در ازاء دریافت مبلغ مشخصی، روشهایی را برای کاهش
سریع رتبه الکسا روی سایت شما اجرا میکنند (از جمله استفاده از روباتها؛
استفاده از کدهای Injectشده داخل اپلیکیشنها و …).
این روشها واقعاً سریع عمل میکنند، اما
معمولاً به همان سرعتی که کاهش رتبه از این طریق به عمل میآید، بازگشت
رتبه به سطح قبلی هم در انتظارتان خواهد بود (مگر اینکه دائماً هزینهای
را به آنها پرداخت کنید و بعداً از محل فریبدادن دیگران با رتبهی صوری،
هزینهی انجام شده را جبران کنید).
اما به فرض که یکی از انگیزههای
سهگانهی گفتهشده در شما قوی است و میخواهید از روشهای سادهتر برای
کاهش رتبه الکسا استفاده کنید، پیشنهاد میکنیم راهکارهای زیر را مد نظر
قرار دهید:
اگر سایت شرکتی دارید، بخشی از آن را به وبلاگ اختصاص دهید. وبلاگ ضمن اینکه مخاطبان فعلی شما را به مراجعهی مکرر به سایت ترغیب میکند، ترافیک ورودی سئو شما را هم افزایش خواهد داد .
به فکر بکلینک داشتن از سایتهای خوب و قوی باشید.
لینک داشتن از سایتهای دیگر، اگر چه در حال حاضر بر خلاف گذشته تأثیر
چندانی روی سئو ندارد، اما ترافیک ورودی میتواند در بهبود رتبه الکسا سایت
شما موثر باشد.
مطالب سریالی بنویسید.
مطالب سریالی خواننده را تشویق میکنند که تعداد صفحات بیشتری را بخواند و
Page View (به عنوان یکی از عوامل کلیدی در رتبه الکسا) بهتر شود.
برای لینک سازی وقت بگذارید. لینکسازی
داخلی عمق کلیک را افزایش میدهد و مستقیماً روی الکسا تأثیر میگذارد. با
خودتان قرار بگذارید که هر مطلبی که منتشر میکنید، حداقل از ۳ یا ۴ مطلب
دیگر در سایت خودتان لینک داشته باشد و علاوه بر آن، مخاطب را حداقل به ۲ یا ۳ مطلب دیگر از خودتان ارجاع دهد (عددها مهم نیستند؛ مهم تعریف یک استاندارد برای لینک های ورودی و خروجی و وفادار ماندن به آن است).
به بهینه سازی سئوی سایت اهمیت بدهید. بر خلاف الکسا که نمیتواند روی سئو تأثیر چندانی بگذارد، سئو با افزایش ترافیک ورودی روی الکسا تأثیر میگذارد.
اگر در شبکه های اجتماعی فعال هستید، مطالب خود را پس از انتشار در آنجا معرفی کنید. ترافیک شبکه های اجتماعی به کاهش رتبه الکسا کمک میکند. اما به خاطر داشته باشید که اصول استراتژی محتوا و بازاریابی محتوا را رعایت کنید. بازنشر دقیقاً یک مطلب در چند رسانهی مختلف، یک استراتژی
قوی نیست. بلکه باید بخشهایی از مطلب، یا جملات کلیدی مطلب را منتشر کرده و
سپس به مطلب کامل لینک دهید. کسی که پست شما را در اینستاگرام، تلگرام یا
توییتر میخواند و به سایت شما نمیآید، باز هم باید چیزی به دست آورده
باشد.